Аналітичні статті

 

Ліквідація основних засобів

Рейтинг користувача: 4 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаНеактивна зірка
 

Як у бухгалтерському та податковому обліку відображається ліквідація основних засобів (далі – ОЗ)?

Для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється комісія.

Створена комісія:

здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;

встановлює причини невідповідності критеріям активу;

визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;

визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;

складає і підписує акти на списання основних засобів (п. 42 Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів» від 30.09.2003 № 561 (далі – Наказу № 561).

Складені комісією акти на списання основних засобів відображаються в бухгалтерському обліку після їх затвердження (погодження) посадовою особою (керівним органом), уповноваженою згідно законодавства (статуту підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об'єктів основних засобів (п. 44 Наказу № 561).

При ліквідації основних засобів складається акт довільної форми із зазначенням обов’язкових реквізитів, передбачених ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1996 № 996. Також можна використати акт на списання основних засобів (форма № ОЗ-3) та акт на списання автотранспортних засобів (форма № ОЗ-4), які затверджені наказом Міністерства статистики України від 29.12.1995 № 352, що втратив чинність.

Акт на списання основних засобів (форма № ОЗ-3)

Форма застосовується для оформлення вибуття основних засобів (крім автотранспортних засобів) при повному або частковому їх списанні. Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною керівником підприємства, будови, організації, затверджується керівником підприємства (організації) або особою, на те уповноваженою. Перший примірник акта передають до бухгалтерії, другий залишається у особи, відповідальної за зберігання основних засобів, та є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті їх списання, а також матеріалів, металобрухту і т. п.

Витрати по списанню, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від зносу та розборки будинків, споруд, демонтажу обладнання і т. п., відображають в акті в розділі "Розрахунок результатів списання об'єктів".

Акт на списання автотранспортних засобів (форма № ОЗ-4)

Застосовується для оформлення списання автомобіля вантажного чи легкового, причепа чи напівпричепа при їх ліквідації. Акт складається у двох примірниках та підписується комісією, що призначається керівником автогосподарства (підприємства) і затверджується керівником підприємства (організації) чи особою, на те уповноваженою. Перший примірник передається до бухгалтерії, другий залишається у особи, відповідальної за зберігання основних засобів, та є підставою для здачі на склад матеріальних цінностей та металобрухту, що залишився в результаті списання.

Витрати по списанню, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від розборки автотранспортних засобів, відображають в розділі "Розрахунок результатів списання автомобіля (причепа, напівпричепа)".

 

Об'єкт основних засобів перестає визнаватися активом у разі його ліквідації.

При ліквідації ОЗ його залишкова вартість включається до складу витрат.

Залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта ОЗ (п. 14 П(С)БО 7 «Основні засоби» (далі - П(С)БО 7)).

У разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки (індексації) відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку (п. 47 Наказу № 561).

 

Бухгалтерський облік ліквідації ОЗ наведено у таблиці.

№ з/п

Назва господарської операції

Дебет

Кредит

Ліквідація ОЗ

1.   

- на суму зносу

131

10

2.   

- на залишкову вартість

976

10

3.   

- на залишкову вартість при списанні основних засобів внаслідок надзвичайних подій (пожежі, повені, воєнні дії тощо)

977

10

4.   

Відображено списання суми капіталу в дооцінках при вибутті ОЗ

411

441

5.   

Відображено списання суми додаткового капіталу при вибутті ОЗ

424, 425

441

6.

Нараховано податкове зобов'язання з ПДВ у випадках, передбачених Податковим кодексом України

976

641

Демонтаж об’єкта ОЗ

7.   

Відображено витрати на оплату праці

976

66

8.   

Нараховано єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування

976

651

9.   

Відображено послуги підрядника, інших сторонніх організацій

976

685

10.   

Відображено витрачені виробничі запаси, малоцінні та швидкозношувані предмети

976

20, 22

11.     

Одержано товарно-матеріальні цінності від ліквідації об’єкта ОЗ

20

746

 

У разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. 

Норма цього пункту не поширюється на випадки: 

- коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили; 

- в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства 

 - або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (п. 189.9 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)).

 

Документами, які свідчать про знищення, зруйнування, розібрання, викрадення або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, можуть бути:

- заява про кримінальне правопорушення, зареєстрована у єдиному реєстрі досудових розслідувань, у разі викрадення основних засобів;

- сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору). Торгово-промисловою палатою України повідомлено про засвідчення факту настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) – військову агресію Російської Федерації проти України з 24 лютого 2022 року. На сьогодні воєнний стан продовжено до 16.11.2023;

- акт про пожежу, який засвідчує факт пожежі, що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи, зокрема представник центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж, власник об’єкта (постраждалий) або його представник та свідок або поліцейський (п. 5 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030);

- дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним ст. 349 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ). Відповідно до ст. 349 ЦКУ «Право власності на майно припиняється в разі його знищення. У разі знищення майна, права на яке підлягають державній реєстрації, право власності на це майно припиняється з моменту внесення за заявою власника змін до державного реєстру». 

 

Відповідно до наказу Мінфіну "Про затвердження узагальнюючих податкових консультацій з деяких питань оподаткування податком на додану вартість" від 03.08.2018 № 673: 

«…Таким чином, у випадку ліквідації основних засобів у зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов'язання з податку на додану вартість (в тому числі, відповідно до норм пункту 198.5 статті 198 Кодексу) у випадку подання контролюючому органу належним чином оформленого акта на списання основних засобів за формою, встановленою наказом Міністерства статистики України "Про затвердження типових форм первинного обліку" від 29 грудня 1995 року № 352, або за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа. Незалежно від форми складання документа на списання основних засобів такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням. 

При цьому, Кодексом не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів. У зв'язку із цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу (або особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису)». 

 

Відповідно до п. 12 наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» від 31.12.2015 № 1307 (далі – Наказу № 1307) у разі складання податкової накладної за операціями з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника податку у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "400000000000", а в рядку "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), рядок "Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта" не заповнюється. У такій податковій накладній робиться позначка відповідно до пункту 8 Наказу № 1307 (05 - Складена у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку). Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається.  

Відповідно до п. 189.10 ПКУ у разі якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання. 

З метою застосування п. 198.5 ПКУ ліквідація ОЗ не вважається використанням необоротних активів у негосподарській діяльності (абз. г) п. 198.5 ПКУ).

  

З метою оподаткування податком на прибуток для платників податку на прибуток, які застосовують різниці, визначені розділом ІІІ "Податок на прибуток підприємств" ПКУ: 

...

Перегляд повної статті можливий лише для передплатників. Детальніше про оформлення передплати тут.

Хочете, щоб Вашу статтю побачили? Запрошуємо до співпраці. Детальніше див. тут.

 

Ониськів Ярослав

Консультант з податків і зборів

email: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

Please publish modules in offcanvas position.

* поля обов'язкові для заповнення.
Залишилось 1000 символ(ів)